Saturday 8 September 2007

I need asikter.

Pappanik ar ute med sina foraldrar ikvall.

Tidigare idag var vi i London for att sightsee:a lite och ha picnic. Syster Elak borjade bete sig illa pa taget, och fortsatte hela dagen med att stalla till scener pa gator och torg. Hon borjade grata for att hon "var tvungen" att ge Lilleman lite av sina chips, hon borjade storgrata inne pa puben och halvt skrika. Hon skrek att hon hatade Pappanik mitt pa gatan och borjade sla honom. Hon tryckte ner Lillemans huvud i vagnen for att han sa at henne att sluta irritera honom.

Jag var sprickfardig - hon skammer ut sig sjalv och andra for att hon ar en bortskamd liten flicksnarta som inte klarar av att fungera i sociala situationer som inte handlar om henne. Jag var sa arg.

Nar vi kom hem sa satte hon sig framfor tv:n, och jag gick in och sa att hon skulle lagga sig halv tio. Naturligtvis blev det ett storbrak for hon skulle minsann inte ga och lagga sig sa tidigt pa en lordag. Jag svarade att nar hon har lart sig att lyssna pa vad hon blir tillsagd och faktiskt gora det nagon djavla gang istallet for att bara svara tillbaka och tro att hon ar vuxen, sa kanske hon skulle bli behandlad annorlunda.

Jag sa ocksa att nar hon har forstand att bry sig om nagon annan an sig sjalv och sluta gora livet miserabelt for andra bara for att hon inte star ut med att andra ar lyckliga, sa ar jag villig att kompromissa och diskutera med henne. Men sa lange hon beter sig som ett smabarn sa behandlar jag henne som ett sadant.

Nu ar min fraga - overreagerade jag? Ar det bara maktissbruk att skicka henne i sang tidigt bara for att markera en standpunkt? Gor jag fel som overhuvdtaget sager sadana saker till henne? Jag kanske bara ska lata Pappanik ta hand om det? Men jag blir sa arg nar hon forstor for alla andra, vi kan aldrig ha nagonting roligt utan att hon staller till scener och skriker och grater och slass.

Har jag gatt for langt? Jag behover verkligen hjalp nu, okej? Jag vet att det ar svart nar ni bara vet vad jag skriver, men jag forsoker att framhava hennes bra sidor ocksa, for hon har nagra. Inte i det har inlagget dock, nu ar jag bara pissforbannad.

Sa, vad blir domen?

2 comments:

Anonymous said...

Du överreagerar inte!Uppträder hon som en barnunge ska hon behandlas som en också. Konsekvens är vadsom gäller fram tills hon visar att hon kan förtjäna och hantera er tillit.Kram på dig!

Hans-Barbro är vi! said...

Fantastiskt bra agerat!
Hon mår säkert bra av att någon lite utanför familjen vågar säga emot på ett så pass konstruktivt sätt.