Friday 18 January 2008

Idioti.

Japp. Nu ar jag tillbaka i det nya landet. Pappanik ar en komplett idiot, ar det som har praglat mina forsta dagar. Jag tanker inte ga in pa detaljer, men fan vad djavla arg jag ar pa honom.

Lilleman har vuxit sa det knakar och lart sig hundrafyrtiotolv nya ord. Sa jag tankte att nu kanske ar en bra tid att borja med hans franska, det ska vara en bra alder att gora det enligt alla pedagogikbocker och sant. Sagt och gjort, jag tog fram ett memory-spel han har och borjade nota. Banan gick bra, for det ar lite samma. Men efter det tog det tvarstutt.

- Un T-shirt.
- No. No, Jenny, it's just T-shirt, not "un T-shirt".
- Un glace.
- Nooo. That's an ice cream!

Och sa vidare, och sa vidare... jag gav upp lite efter ett tag. Tankte att jag sparar det roliga till hans larare istallet.

Vi satt i fatoljen och tittade pa TV.

- Jenny, du ar rolig.
- DU ar rolig.
- Nej, DU ar rolig.
- Men DU ar rolig.
- Nej, DU ar rolig.
- Om jag ar rolig, vad ar du da?
- Jag ar konstig.

Sa igar var vi pa pub quiz med lite lost folk. Mycket trevligt och jag kunde inte svara pa en enda djavla fraga, skitpatriotiska land! Men nar vi skulle ga, kom Lilleman fram och gav mig en puss, och sag valdigt bekymrad ut for att jag skulle ga. I morse nar han vaknade, kom han springandes i min famn och utbrast; "Du kom tillbaka, Jenny!"

Sa jag har pussats och kramats ihjal av de sma liven, det har varit som balsam for min sjal.

Pappanik daremot. Bah! Dubbelbah!

Har ar det, precis som jag trodde, valdigt enkelt att latsas som om ingenting har hant. Att livet ar som vanligt. Att det inte existerar nagot tomrum. Att han fortfarande lever.

(i den har parentesen vill jag ocksa tacka massor for alla fina mail och kommentarer, och samtidigt be om ursakt att jag inte har svarat, eller i allmanhet bara varit ignorant, jag ar i vilolage just nu. Men jag uppskattar det otroligt mycket. Sa tack.)

5 comments:

Anonymous said...

Du har fåt utmärkelse på min blogg. Kramar

Anonymous said...

Ja, du vet ju vad jag tycker och tänker om Pappanik just nu.

Men du. Va i helvete ville du inatt då? haha Jag soooov ju nästan och orkade inte springa nerför trappan. Tänkte kaxigt att är det panikviktigt så ringer det igen.
Vilket det inte gjorde innan jag somnade...

:)

Inte ens ett litet meddelande lämnade du. ;)

Anonymous said...

Välkommen "hem"!
I´t can only get better...

Lisa said...

Pappanik låter som ett riktigt a-hole (får man skriva så???). I alla fall...han låter inte som världen trevligaste människa och även om du inte går in på detaljer kan jag gissa mig till - hm - vad du menar.

Barn är balsam för själen. En barnkram kan verkligen värma ens frusna själ. Precis vad du behöver!

Franska, kan du franska också? Guuud jag pluggade franska från sjuan till nian, gick ut med en svag tvåa. Jag kan beställa en café au lait, men fransmännen hör inte vad jag säger. Misstänker att dom är döva (inte att jag har urtaskigt uttal - självklart inte! jag är ju rena språkbegåvningen!) *fniss*

Sist men inte minst - du behöver inte ursäkta dig att du inte svarar på meddelanden mm. Vet att du läser när du orkar.

Kram Liselott

Hans-Barbro är vi! said...

Stor kram!