Wednesday 1 October 2008

Ocksa var de tre...

Lilleman brukar ju titt som tatt spendera delar av natten i mitt sovrum, vilket inte alltid ar sadar jattepopulart hos ovriga familjen. Detta ar inte ett dugg oforstaeligt alls, men jag kanner mig tveksam till att ta ifran honom den tryggheten liksom. Pappaniks sovrumsdorr ar ocksa oppen, sa han kan valja att ga in dit om han vill. Hur som helst. Inatt var vi tre i min sang. Syster Elak sov ocksa dar, och det var nastan sa att jag faktiskt vantade mig att Pappanik skulle komma insmygandes.

Jag har inget emot att de sover dar, jag vet att det ar en trygghetsgrej, och ar det nagonting jag vill sa ar det att barnen ska kanna sig trygga. Men, jag inser att det ar ett moraliskt dilemma. Det blir nastan som en falsk trygghet. Sa jag undrar, tycker ni att det ar fel att lata dem ha det sa? Ska jag borja stanga dorren? Ar det schysstare mot dem i langden? Jag vet inte hur lange jag blir kvar har, och jag vet inte vad som kommer handa efter jag slutar - om det kommer en ny nanny eller om mormor och farmor rycker in igen. Hur som helst kommer ju jag att forsvinna nagon gang, och forsvinner da tryggheten ocksa? Jag kan ju inte prata med Pappanik om det, for han ar lika pratsam som en flaska attika, och inte med barnen heller av forklarliga skal.

Sa, vad sager ni? Vad tycker ni? Hur hade ni gjort?

3 comments:

Hans-Barbro är vi! said...
This comment has been removed by the author.
Hans-Barbro är vi! said...

Som tur är har ungarna i alla fall dig som "fast" trygghet, men det kanske är läge att börja prata om saken.
Paniken borde ju vara den lämpligaste mottagaren för snacket, så ett glödjärn kanske är a pretty good opener?
Sen får du väl dra igen dörren lite sakta...
FY så jobbigt!

Lisa said...

Barnen finner dig mycket trygg, vilket du ska känna dig stolt över, men jag förstår ditt dilemma.

Kanske försöka prata med dom om att dom ska försöka att sova själva? Eller att syskonen delar rum när dom ska sova, även sånt kan ju vara en trygghet...

Jag har inga bra råd...bara funderingar...

Jag finner det dock glädjande att barnen finner en trygghet hos dig. Mycket för barnens skull.

Förstår även att det är både mysigt men jobbigt för dig.

Goa kramar Liselott